REZULTATE CLARE, 
MĂSURABILE

Cercetările din spatele
Metodei Mind Lab

 

 

Profesorul Donald Green

Cercetarea din spatele Metodei Accelium

Eficienţa metodei Mind Lab a fost testată printr-o serie de proiecte de cercetare comparativă desfăşurate în colaborare cu cercetători experimentaţi, cel mai renumit fiind Profesorul Donald Green de la Universitatea din Yale. Cercetările au confirmat faptul că metoda Mind Lab îmbunătăţeşte semnificativ abilităţile cognitive ale copiilor, precum şi deprinderile necesare vieţii de zi cu zi.

În cadrul unui astfel de proiect de cercetare, a fost verificată următoarea ipoteză: prin însuşirea unor modele meta-cognitive şi aplicarea acestora în jocurile pentru stimularea gândirii şi în viaţa de zi cu zi, copiii pot fi învăţaţi cum să gândească abstract şi strategic. Verificarea acestei ipoteze s-a realizat printr-un studiu de teren la care au participat copii cu vârste între 8 şi 12 ani din diverse medii socio-economice.

În prima etapă, copiilor li s-a prezentat versiunea computerizată a jocului “Parcarea”. Această versiune avansată monitorizează performanţele şi progresele copiilor şi ulterior, le colaţionează într-o bază de date.

  • În cea de-a doua etapă, copiii din grupul aflat sub studiu au fost învăţaţi modele abstracte de rezolvare a problemelor şi modul în care acestea se regăsesc în viaţa de zi cu zi. Ulterior, li s-a arătat cum respectivele pot fi aplicate direct în joc. Copiii din grupul de control au participat liber la sesiunea de joc.
  • În etapa a treia, toţi copiii au fost învăţaţi un nou joc, “Evadarea de pe lună”.  Ambele grupuri au primit aceleaşi instrucţiuni.
    Rezultatele indică faptul că toţi copiii din grupul studiat şi-au îmbunătăţit semnificativ nivelul performanţelor, în comparaţie cu omologii lor din grupul de control, chiar dacă celor din grupul de control le-a fost alocat un timp prelungit de joc. Remarcabil este faptul că, până şi în cea de-a treia etapă, grupul aflat sub studiu a obţinut rezultate notabile. De fapt, diferenţele între cele doua grupuri au crescut în timpul etapelor a doua şi a treia.

Concluziile derivate din aceste rezultate au fost următoarele:

  1. Învăţarea modelelor Mind Lab de rezolvare a problemelor îmbunătăţeşte semnificativ abilităţile cognitive strategice ale copiilor.
  2. Copiii care au învăţat modelele abstracte Mind Lab au reuşit să transfere cunoştinţele însuşite în domenii noi, iar îmbunătăţirea activităţii lor în aceste noi domenii a fost şi mai vizibila decât în timpul jocului original.

 

Abilitatile lingvistice

Un al doilea proiect condus de către Profesorul Donald Green la Universitatea Yalea testat ipoteza că studiul strategiilor şi conceptelor cognitive Mind Lab îmbunătăţeşte limbajul interior al copiilor.

La începutul procesului, limbajul interior al copiilor a fost evaluat utilizând o lista de “concepte cognitive”. Copiii au fost rugaţi să aleagă cele mai adecvate definiţii pentru următoarele noţiuni: decizie, scop, planificare, problemă, proces. Grupul aflat sub studiu – în mod deliberat format din copii ale căror performanţe şcolare au fost evaluate ca fiind slabe – a participat la o lecţie săptămânală desfăşurată pe baza metodei Mind Lab pe o perioadă de trei luni. În aceeaşi perioadă, grupul de control a fost implicat în jocuri adresate gândirii, dar nu şi în discuţiile reflexive ulterioare, discuţii care reprezintă o parte esenţială a metodei Mind Lab 

La finalul perioadei de trei luni, limbajul interior al copiilor din cele două grupuri a fost evaluat din nou utilizând lista de concepte cognitive din primul test. Rezultatele au uimit-o pe directoarea şcolii în care s-a desfăşurat studiul.

“Ca urmare a acestor rezultate, am hotărât să includ lecţiile Mind Lab în programele şcolare ale tuturor claselor din şcoala mea.”

Principalele trei concluzii ale proiectului de cercetare sunt:

  1. Învăţarea conceptelor strategice şi cognitive Mind Lab îmbogăţeşte şi dezvoltă limbajul copiilor şi îmbunătăţeşte semnificativ abilităţile lingvistice.
  2. Copiii din grupul de control, a căror participare s-a limitat la activităţile jocului, au avut tendinţe de îmbunătăţire a limbajului, deşi într-o măsură mai mică decât copii care au participat şi la discuţiile reflexive ulterioare jocului.
  3. Metoda Mind Lab este eficientă în mod special pentru copiii cu performanţe şcolare slabe. Profesorul Don Green de la Universitatea Yale se referă metaforic la metoda Mind Lab ca la un fenomen prin care sunt descoperite şi şlefuite “diamantele brute”
Donald Green.jpgPe baza acestor rezultate, recomand insistent ca această cercetare să fie continuată și dezvoltată. Problema îmbunătățirii abilităților de gândire strategică este rareori discutată în mediul academic, iar acest studiu promite o contribuție semnificativă și utilă cunoașterii.


Rezultatele cercetărilor efectuate până în prezent arată un puternic efect pozitiv al metodei Accelium asupra realizării scolastice a copiilor în general și asupra aptitudinilor lor în domeniul matematicii și lingvistic în special. Proiecte de cercetare suplimentare sunt planificate pentru următorii ani în efortul de a evalua Metoda Accelium”

Profesorul Donald Green, Universitatea Columbia (anterior la Yale), USA

Performanțe școlare

În cel de-al doilea semestru al anului 2009, Mind Lab Brazilia, în parteneriat cu INADE (Institutul de Evaluare şi Dezvoltare Educaţională), a dezvoltat un studiu de cercetare pilot pentru a evalua impactul asupra performantelor scolare la Matematică şi Limba (Reading Comprehension) ca urmare a introducerii Programului Mind Lab în cadrul curriculum-ului lor.

La studiu au participat peste 1000 de elevi din 13 școli (publice și private). Între septembrie şi decembrie, au studiat modulul „Managementul resurselor” (încorporat in curriculum şcolar), în lecţii săptămânale de cate 50 de minute predate de profesorul lor Mind Lab, avand astfel o pondere de 4 % în cadrul curriculumului.

Septembrie
Octombrie - Noiembrie
Decembrie
Matematica, Predare
Învățare inteligentă
Teste, Matematică, Predare

Studiul a utilizat “Item Response Theory” si scara SAEB “National Assessment of Basic Education”. Interpretarea studiului a fost propusă de INADE. Instrumentele de evaluare folosite în această cercetare au fost compuse din examene la matematica si limba – intelegerea unui text – ambele cu aproximativ 30 de întrebări sustinute de elevi pe 2 si 3 septembrie, respectiv 2 si 3 decembrie 2009. Subiectele au fost transmise in plicuri sigilate identificate cu numele fiecarui elev participant iar examenele s-au desfasurat simultan in toate scolile implicate fiind supravegheate de alti profesori ai scolilor decat cei care predau Programul Mind Lab. Rezultatele indică faptul că dezvoltarea medie a competenţelor elevilor în scara SAEB (în trei luni de implementare a programului) au fost mai ridicate cu 100% la matematică şi 20% la intelegerea unui text decât se preconizase pentru acea perioada.

Dezvoltarea medie a competenţelor în scara SAEB la matematică: 231,44 -> 239,97

Creşterea preconizată fără proiect = 4.25

Creşterea cu proiectul = 8.53
Evoluţia atribuita Mind Lab = 100%

Dezvoltarea medie a competenţelor în scara SAEB la intelegerea unui text: 209,00 -> 213,49
Creşterea preconizată fără proiect = 3.75

Creşterea cu proiectul = 4.49
Evolutia atribuita Mind Lab = 20%

Scară SAEB constă patru nivele de competenţă: Sub Basic, Basic, Satisfacator şi
Avansat. Graficele de mai jos arată ponderea elevilor în fiecare din aceste niveluri de performanţă înainte şi după trei luni de lecţii Mind Lab:

Impactul în performanța - Matematică

Dezvoltarea competenței medii a studenților

%din respondeți

Impactul în performanța - Matematică

Dezvoltarea competenței medii a studenților

%din respondeți

Tabelele de mai sus arată modificarea ponderei elevilor pe nivelele de performanta, intre cele doua evaluari. Este de observat faptul ca ponderea elevilor din nivelul “Advanced” si “Adequate” a crescut, scazand totodata ponderea elevilor in nivelul “ Basic” si “ Below Basic”.

International Research.pngCercetări internaționale

Efectele academice și motivaționale ale metodei Mind Lab au fost studiate de către universități și institute de cercetare importante din întreaga lume.
 
Elevii școlii primare care au participat la un curs Mind Lab și-au dezvoltat „Limbajul gândirii”, care este esențial pentru transferul de cunoștințe și aplicarea conceptelor strategice abstracte în situații cotidiene.University of Nothumbria
 
 
Participarea la cursurile Mind Lab a îmbunătățit semnificativ performanța elevilor de clasa a III-a atât la testele standardizate de matematică, cât și la cele lingvistice.University of Yale
 

Elevii din clasa a V-a care au participat la cursurile Mind Lab  și-au îmbunătățit rezultatele standardizate de evaluare a competențelor lingvistice, matematice și în științele naturii. Profesorii participanți au raportat în mod constant un impact pozitiv al metodologiei asupra dezvoltării lor personale.

INADE institute, Brazil

Elevii participanți și-au îmbunătățit abilitățile emoționale, cognitive și etice. Majoritatea elevilor au raportat că se simt mai bine pregătiți pentru a face față problemelor noi. Profesorii au raportat o îmbunătățire a gândirii creative și a abilităților de comunicare ale elevilor.
 

University of Istanbul

University of Istanbul.jpg
Elevii de clasa a II-a și a IV-a care au urmat cursurile Mind Lab au demonstrat un control mai bun al impulsurilor în scenariile de rezolvare a problemelor, rezultând soluții mai proactive, gândite și bine articulate.Sapienza of Rome
 
Sapienza of Rome.jpg

2014-2016

Descarcă documentul